Aktualności
12 marca 2025

Portret polskiego startupowca A.D. 2025 – raport InCredibles i Mentors4Starters

Kapitał intelektualny założycieli startupów jest nie tylko kluczowym czynnikiem sukcesu, ale także fundamentem długoterminowej wartości ich firm. To główny wniosek z pionierskiego raportu „Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego A.D. 2025”, który z inicjatywy Sebastiana Kulczyka, twórcy programu InCredibles, został opracowany przez Mentors4Starters. To raport, jakiego jeszcze nie było, bo wszechstronnie przeanalizowano kompetencje 125 twórców młodych spółek technologicznych, którzy odpowiedzieli na 57 pytań i udzielili 40 pogłębionych wywiadów.

Jakie kompetencje są kluczowe dla twórców polskich startupów, aby mogli osiągnąć sukces? W erze dynamicznego rozwoju technologii i wszechobecnej sztucznej inteligencji to pytanie nabiera szczególnego znaczenia. Odpowiedź na nie przynosi raport oparty na badaniu 125 założycieli polskich startupów, który dogłębnie analizuje kompetencje rodzimych przedsiębiorców technologicznych. Raport nie tylko wskazuje ich mocne strony i przewagi konkurencyjne, ale również identyfikuje luki kompetencyjne, bariery w rozwoju oraz kluczowe obszary, w których wsparcie jest najbardziej potrzebne. Dzięki temu stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i dla instytucji oraz inwestorów wspierających rozwój rynku startupowego w Polsce.

Wybrane dane z raportu:
• polscy przedsiębiorcy technologiczni są bardzo dobrze wykształceni. Ponad 91 proc. z ankietowanych osób ma wykształcenie wyższe. Jednocześnie zdecydowana większość z nich (73,6 proc.) uważa, że polska edukacja formalna nie zapewnia im potrzebnych kompetencji;
• najskuteczniejszym źródłem rozwoju kompetencji jest dla nich praktyczne doświadczenie w prowadzeniu firmy (34,5 proc.) i mentoring (21,7 proc.);
• programy akceleracyjne również zapewniają wysoki transfer wiedzy (25,2 proc.) i korzysta z nich ponad połowa startupów (58,4 proc.);
• mimo niskiej oceny jakości edukacji w Polsce blisko 65 proc. ankietowanych przedsiębiorców podjęło dodatkowe studia lub kursy w ciągu ostatnich 2 lat;
• tylko niecałe 40 proc. startupów uważa, że otrzymuje realne wsparcie od rad nadzorczych, a w przypadku funduszy inwestycyjnych wskaźnik ten spada do ok. 13 proc. Najefektywniejsze okazują się za to programy akceleracyjne oraz mentoringowe, z których korzystało prawie 60 proc. badanych firm;
• średnio połowa badanych przewiduje, że AI zastąpi kompetencje z zakresu programowania i marketingu i komunikacji.

Pobierz raport Portret polskiego startupowca A.D. 2025

Raport „Portret kompetencyjny polskiego przedsiębiorcy technologicznego A.D. 2025” to kompleksowe opracowanie, które przedstawia szczegółową mapę kompetencyjną liderów polskiego rynku startupowego. Analiza, oparta na 57 precyzyjnych pytaniach ankietowych oraz 40 pogłębionych wywiadach z finalistami programu InCredibles Sebastiana Kulczyka, pozwala na zidentyfikowanie kluczowych zasobów intelektualnych polskich startupów.
Z badań jasno wynika, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu młodych firm, stanowiąc nawet 85% ich całkowitej wartości. Co więcej, startupy z silnym kapitałem intelektualnym mają o 70 proc. większe szanse na przetrwanie pierwszych 5 lat działalności.

„Nasze badanie potwierdza, że kapitał intelektualny jest fundamentem sukcesu startupu – to on decyduje o przetrwaniu i rozwoju młodych biznesów. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, gdzie dostęp do technologii nie stanowi już często kluczowej przewagi konkurencyjnej, to właśnie wiedza, doświadczenie i kreatywność zespołów dają gwarancję sukcesu” – mówi Sebastian Kulczyk.
„Liderzy startupów doskonale zdają sobie sprawę z kluczowej roli kapitału intelektualnego i aktywnie poszukują alternatywnych źródeł wiedzy i umiejętności. W odpowiedzi na te potrzeby stworzyliśmy program mentoringowy InCredibles oraz studia SGH MBA for Startups, które koncentrują się na wsparciu przedsiębiorców w budowaniu kompetencji niezbędnych do realizacji przełomowych projektów”– podkreśla Sebastian Kulczyk.

Diagnoza potencjału i roli kapitału intelektualnego w startupach jest dzisiaj szczególnie ważna, bo w obliczu dynamicznego rozwoju technologii AI przedsiębiorcy stają przed szansą, a zarazem wyzwaniem automatyzacji wielu procesów. Respondenci uważają, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji w pierwszej kolejności zastąpią kompetencje z zakresu programowania i znajomości technologii (52 proc.) oraz kompetencje z obszaru marketingu i komunikacji (50 proc.). Jednocześnie tylko niecałe 5 proc. z nich zakłada, że AI będzie w stanie zastąpić kompetencje miękkie, takie jak budowanie relacji, pracą zespołową czy przywództwo. Jednocześnie aż 94 proc. ankietowanych przedsiębiorców uważa, że kompetencje miękkie są równie ważne jak kompetencje twarde, co podkreśla znaczenie ludzkiego czynnika w budowaniu sukcesu biznesowego.

„Obserwując rynek inwestycyjny, dostrzegamy wyraźną tendencję – inwestorzy coraz częściej stawiają na zespoły, a nie tylko na same pomysły czy rozwiązania technologiczne. Dlaczego? Ponieważ nawet najbardziej innowacyjny produkt bez odpowiedniego zespołu może pozostać jedynie niespełnionym marzeniem, podczas gdy utalentowani przedsiębiorcy potrafią przekuć przeciętny pomysł w spektakularny sukces” – podkreśla autorka raportu dr Maria Belka, współzałożycielka i prezeska Mentors4Starters.

Wnioski z raportu nie tylko diagnozują kompetencje polskich startupowców, ale również przedstawiają praktyczne rekomendacje, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój całego ekosystemu startupowego w Polsce. Skierowane są one zarówno do przedsiębiorców, inwestorów, jak i instytucji wspierających innowacyjne inicjatywy.

Jednym z kluczowych zaleceń jest potrzeba transformacji ekosystemu wsparcia – od tradycyjnego modelu prostego finansowania do koncepcji „smart money”. Taki model zakłada nie tylko wsparcie finansowe, ale również dostarczanie startupom wiedzy, mentoringu i zasobów, które pomogą im rozwijać kluczowe kompetencje.

Raport podkreśla również konieczność zacieśnienia współpracy między światem nauki a biznesem. Integracja wydziałów technicznych z uczelniami biznesowymi mogłaby stworzyć solidne fundamenty dla innowacyjnych projektów, łącząc kreatywność z praktyczną wiedzą o rynku i przedsiębiorczości.

Najważniejszym przesłaniem płynącym z całej analizy jest jednak jednoznaczne przekonanie, że w erze dostępności i demokratyzacji technologii to ludzie, ich kompetencje, zaangażowanie i umiejętność adaptacji stanowią największą i najtrwalszą przewagę konkurencyjną.

Pobierz raport Portret polskiego startupowca A.D. 2025