Trzy nowe uczennice – Zuzanna Posała, Zofia Baran, Karina Robakowska – zostały oficjalnie powitane w gronie podopiecznych Akademii Szkolnych Talentów. W czasie inauguracji piątego roku Akademii w Warszawie szczególnym momentem była rozmowa z pomysłodawcą programu – Sebastianem Kulczykiem – a także z dotychczasowymi absolwentami Akademii, funkcjonującej już od 2018 roku.
Wśród tegorocznych nowych podopiecznych jest Zuzanna Posała – licealna drugoklasistka Szkoły w Chmurze. Marzy o studiach medycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim lub wokalistyce w Akademii Muzycznej. To aktywna harcerka z pasją do tańca towarzyskiego i muzyki. W Akademii przygotowuje się do olimpiady, zgłębia biologię i poznaje realia studiowania medycyny.
Zofia Baran – także uczennica drugiej klasy liceum – ma plany na studia prawnicze w Polsce lub Wielkiej Brytanii. Zofia uwielbia śpiewać i jest aktywną wolontariuszką. W Akademii przygotowuje się do matury i poznaje procesy aplikacyjne na studia zagraniczne. W ramach projektu rozpoczyna zajęcia z historii, matematyki, angielskiego oraz klubie dyskusyjnym. Marzy o przystąpieniu do olimpiady z angielskiego lub Wiedzy o Prawie.
Karina Robakowska uczy się w trzeciej klasie liceum w Środzie Wielkopolskiej. Nowa uczestniczka AST ma bardzo szerokie zainteresowania i wiąże swoją przyszłość z architekturą, ochroną środowiska lub stosunkami międzynarodowymi. Zdecydowanym kierunkiem pracy podopiecznej w programie będą geografia oraz języki obce. Karina rozważa też przystąpienie do Olimpiady geograficznej oraz uzyskanie certyfikatu językowego, najprawdopodobniej TOEFL. Karina uwielbia czytać książki, które są dla niej najlepszą formą odpoczynku. Szczególnie interesują ją książki o kosmosie, oceanie oraz o psychologii.
W piątym roku działalności Akademii Szkolnych Talentów, bezpłatnego programu mentoringu edukacyjnego dla dzieci pracowników i pracowniczek polskich przedsiębiorstw należących do holdingu Kulczyk Investments, bierze udział już w sumie siedemnaścioro nastolatków i nastolatek z całej Polski, w tym aż pięcioro maturzystów i maturzystek.
– Od pięciu lat Akademia Szkolnych Talentów daje swoim podopiecznym to, co w życiu młodych ludzi bezcenne, czyli czas, szczere zaangażowanie i doświadczenie starszych. Ośmielamy młodzież do marzeń o najlepszych dla nich uczelniach oraz indywidualnego, odważnego planowania przyszłości – podkreślił Sebastian Kulczyk w czasie listopadowej inauguracji AST.
Podopieczni i podopieczne działającej od 2018 roku Akademii Szkolnych Talentów, wyłonieni podczas kilkuetapowego procesu rekrutacji, objęci są zindywidualizowanym, dostosowanym do ich planów i potrzeb rozwojowych programem zajęć edukacyjnych, przygotowującym ich do zdania matury i podjęcia studiów na najlepszych uczelniach w Polsce oraz zagranicą. Plan nauki, wsparcie w przygotowaniu do olimpiad przedmiotowych, pomoc w rozpoznaniu procesów aplikacyjnych na wybrane uczelnie zapewnia Fundacja Nativated, dbająca o zwiększanie kapitału społecznego wśród młodzieży, współpracując z profesjonalnymi nauczycielami i nauczycielkami, a także studentami i studentkami czołowych polskich oraz zagranicznych uczelni.
– Naszym celem jest zapewnienie młodym, utalentowanym ludziom odpowiedniego środowiska, w którym mogą rozwinąć skrzydła i maksymalnie wykorzystywać swój potencjał. Osoby objęte programem otrzymują spersonalizowane, dostosowane do indywidualnych potrzeb plany rozwojowe, których efekty możemy już dziś obserwować w społeczności, istniejącej w ramach Akademii – mówi Michał Tarnowski, Prezes Zarządu Fundacji Nativated.
Wielu z dotychczasowych podopiecznych Akademii Szkolnych Talentów obecnie studiuje na prestiżowych uczelniach, m.in. na ETH w Zurychu, University of Amsterdam czy University of Southampton – to tutaj kształci się Liliana Jęziorska pochodząca z Janikowa (miejsca, gdzie znajduje się zakład produkcyjny CIECH Soda Polska). Jest ona doktorantką w dziedzinie nanobiotechnologii.
– Dla nowych uczestniczek Akademii mam przesłanie: dbajcie o swój rozwój naukowy, ale też o swoje pasje. Wszystkim życzę powodzenia i spełnienia marzeń naukowych i zawodowych w przyszłości – mówiła Liliana w czasie inauguracji piątego roku Akademii.
O znaczeniu Akademii w życiu studentów mówiła na spotkaniu z debiutantkami Anastazja Lipińska – absolwentka AST, aktualnie studentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim. – Z pewnością nie byłoby mnie w tym miejscu, w którym jestem, gdyby nie wsparcie Akademii. Dzięki temu programowi mogę z powodzeniem realizować swoje naukowe pasje, do czego zachęcam również nowe uczestniczki. Trzymam za nie kciuki – podsumowała Anastazja.
Co istotne, wsparcie w ramach programu nie kończy się wraz z ukończeniem Akademii – absolwenci i absolwentki programu mogą skorzystać z pomocy także na kolejnych etapach swojej ścieżki edukacyjnej, m.in. w postaci otrzymanych stypendiów naukowych na czas trwania studiów. Wsparciem objęci są również pozostali kandydaci i kandydatki startujący w tegorocznej rekrutacji do programu – zostali oni zaproszeni do konsultacji ich planów edukacyjnych.
W ubiegłym roku szkolnym, w ramach Akademii Szkolnych Talentów, odbyło się 2130 godzin zajęć lekcyjnych. Tegoroczni absolwenci Akademii świetnie zdali maturę, a następnie skupili się na procesie rekrutacyjnym na swoje wymarzone studia. W efekcie zdobyli oni indeksy takich uczelni jak m.in. Politechnika Turyńska, Warszawski Uniwersytet Medyczny czy Akademia Górniczo-Hutnicza.
Więcej o Akademi Szkolnych Talentów: https://akademiaszkolnychtalentow.pl/
Fot. Łukasz Kamiński/Grupa CIECH