Aktualności
29 sierpnia 2023

Kwestionariusz InCredibles: Mariusz Pitura i Jakub Śledź, co-founderzy startupu Pogaduszki

Na pytania Kwestionariusza InCredibles odpowiadają Mariusz Pitura i Jakub Śledź, founderzy projektu „Pogaduszki/the Linghos” – aplikacji, która dzięki zastosowaniu AI zamieni tradycyjną terapię logopedyczną w immersyjne, sterowane głosem dziecka gry.

Firma trafiła do VII edycji programu InCredibles w ramach konkursu Carpathian Startup Fest w Rzeszowie.

Pogaduszki to aplikacja, która dzięki AI samodzielnie zdiagnozuje dziecko i wykryje, jakie wady logopedyczne wymagają terapii. Drugi moduł, także oparty na AI, przeprowadzi terapię w oparciu o immersyjne, sterowane głosem gry. Od początku interakcji z aplikacją dziecko będzie miało poczucie, że uczestniczy w zabawie, a nie w zaawansowanej technologicznie diagnozie i terapii logopedycznej.

Kwestionariusz InCredibles

Od pomysłu do biznesu – kto i w jakich okolicznościach wpadł na pomysł rozwiązania?

Poznaliśmy się w dużej firmie gamingowej, gdzie obaj pracowaliśmy nad światową premierą kultowej gry o zombie.  Po pracy rozmawialiśmy o serialach, pogodzie i naszych dzieciach. Przy tych ostatnich szybko zeszło na logopedię, czyli… niechęć dzieci do wykonywania mało atrakcyjnych ćwiczeń i brak czasu rodziców na ciągłe wizyty u logopedów, etc. Równie szybko pojawiło się stwierdzenie: „powinna być aplikacja, która to zmieni!”. Sprawdziliśmy – nie było. Stwierdziliśmy, że skoro tak, to zrobimy ją sami. Tak zamieniliśmy kariery w gamingu na rzecz rozwoju własnego projektu, który połączy grywalizację, sztuczną inteligencję i logopedię. Cel mieliśmy jasny: terapia powinna być przyjemnością i zabawą dla dzieci i rodziców. Pierwsze wywiady z użytkownikami to potwierdzają. Jesteśmy na dobrej drodze, aby współczesny storytelling i zaawansowana technologia odmieniły terapię logopedyczną dzieci.

Jakie były kolejne kroki, które umożliwiły jego rozwój aż do powstania startupu?

Najwyraźniej bardzo dobrze zidentyfikowaliśmy rynkową potrzebę, bo szybko okazało się, że są inwestorzy, którzy także chcieliby takiej aplikacji. I to nie tylko z powodów biznesowych. Chcieliby jej używać jako rodzice. Zdobywanie funduszy zaczęliśmy od Business Angela ze środowiska YouTube, później dołączył amerykański fundusz Pointer.Capital, SMOK VC (wygraliśmy ich program akceleracyjny ReaktorX) oraz kolejny amerykański kapitał skupiony w funduszu Medi Ventures.

W 2023 roku dziennik „Rzeczpospolita” w konkursie dla najbardziej innowacyjnych firm i rozwiązań w polskiej gospodarce przyznał nam „Orła Innowacji” w kategorii: „Najlepsze rozwiązanie technologiczne – projekt”. Zostaliśmy też zauważeni w raporcie „Top Disruptors in Healthcare 2023”, będącym przeglądem najbardziej innowacyjnych startupów medycznych w Europie, a po udanej prezentacji na Carpathian Startup Fest dołączyliśmy do InCredibles!

Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższe dwa lata?

Kończymy prace nad algorytmem AI. Jesienią uruchomimy wersję MVP aplikacji i udostępnimy ją na polskim rynku. Aplikacja będzie sukcesywnie wzbogacana o kolejne moduły AI, które pomogą w diagnozie i terapii dzieci. Jednocześnie w planach jest już ekspansja na inne rynki. Przygotowania do produkcji innych wersji językowych aplikacji trwają. Mocno rozwijamy też IP. Jesteśmy na etapie preprodukcji serialu animowanego dla dzieci „the Linghos”, planujemy dystrybucję naszych książek oraz merchandising.

Na jakie wyzwania cywilizacyjne/społeczne odpowiada rozwiązanie startupu?

W Polsce ponad 75% dzieci ma wady logopedyczne i odsetek ten ciągle rośnie. Niektórzy logopedzi twierdzą, że wady logopedyczne mogą stać się kolejną chorobą cywilizacyjną. Na rynku brakuje logopedów, zajęcia w szkołach są niewystarczające, a prywatne konsultacje coraz droższe. Rodzice, którzy powinni codziennie ćwiczyć w domu z dzieckiem, nie zawsze znajdują na to czas, a same dzieci ćwiczeń logopedycznych niestety robić nie chcą. Logopedzi dwoją się i troją, żeby zaangażować dzieci w terapię, ale ich pomocom naukowym bardzo daleko do jakości contentu jaki dzieci znają choćby z platform streamingowych, czy YouTube. Potrzeba tu nowoczesnego storytellingu, który porwie dzieci i da im motywację do terapii poprzez obcowanie z postaciami, które pokochają. 

Według badań nieleczone wady logopedyczne u dzieci mają olbrzymi wpływ na ich późniejsze życie. Naukowcy dowodzą, że takie problemy jak wycofanie społeczne, trudniejszy start zawodowy, depresja, brak pewności siebie mogą bezpośrednio wynikać z zaniedbań terapii logopedycznej. My chcemy z tym trendem walczyć. Jesteśmy startupem tzw. „dobrego wpływu” i chcemy zmienić świat na lepszy.

Kto jest dla was biznesowym wzorem do naśladowania?

Całym zespołem zachwycamy się aplikacją Duolingo. Prosty, funkcjonalny i piękny UI Design. Świetne postaci, które pokochało pół świata i funkcjonalności, które z powodzeniem służą każdemu – od przedszkolaka po człowieka biznesu. Do tego bardzo dobrze wymyślony model biznesowy i humor – dużo humoru. Jeśli mamy się na kimś wzorować, to zdecydowanie na Duolingo, Inc. – ich misja to nauczenie świata mówienia w języku obcym, a nasza misja to nauczenie świata, jak poprawnie mówić w swoim.

Jakie są macie oczekiwania wobec udziału w programie InCredibles?

Przed nami wyzwanie budowania i skalowania biznesu w Polsce i na innych rynkach. Chcielibyśmy to zrobić dobrze już za pierwszym razem. Wierzymy, że jedyną drogą, aby to osiągnąć, jest rozmowa z praktykami biznesu. Formuła InCredibles, zakładająca mentoring „szyty na miarę”, nadaje się do tego idealnie.