Aktualności
14 sierpnia 2024

Kwestionariusz InCredibles: Flexi.pl

Na pytania kwestionariusza odpowiada finalistka VIII edycji InCredibles – Katarzyna Łakińska, założycielka Flexi.pl.

Flexi.pl, który nagrodę otrzymał w ramach konkursu EEC Startup Challenge, to portal skierowany do aktywnych osób 50+ oraz biznesu świadomego potencjału tej grupy i tych, którzy otwierają się na zasoby Pokolenia Flexi, chcą łamać stereotypy, przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu i ageizmowi.

Od pomysłu do biznesu – kto i w jakich okolicznościach wpadł na pomysł rozwiązania?

Powstanie Flexi.pl poprzedziły obserwacje, że dojrzałe osoby z mojego otoczenia – aktywne, o imponującym dorobku zawodowym, dysponujące kompetencjami, wiedzą i zasobami – trafiały na margines rynku pracy. I albo ich kariery definitywnie kończyły się, albo przechodziły w okres stagnacji. Nie był to efekt ich decyzji i świadomych wyborów, a smutna konieczność. Menedżerowie, liderzy, ale nie tylko — po prostu pracownicy o wielkim potencjale – tracili zatrudnienie lub trafiali na stanowiska o niższym zakresie odpowiedzialności i mniejszym wpływie na organizację. Nie mając alternatywy, decydowali się na to, bo stuknęła im pięćdziesiątka. Tak jakby ten wiek oznaczał cezurę, po której wszystko się zmienia…

Te obserwacje oraz trendy demograficzne, wskazujące na postępujące starzenie się społeczeństw, były pretekstami, aby coś zmienić, bo przecież usługodawcy, pracodawcy, branża marketingowa muszą zwrócić uwagę na generację osób 45+. Uznałam, że trzeba odwrócić kierunek utraty potencjału osobowości mojego pokolenia i stworzyć przestrzeń, która spełni ich potrzeby, a przy okazji zachęci do tego, by mówić „nie” ostracyzmowi i stereotypom, wykluczającym ze względu na wiek.

Jakie były kolejne kroki, które umożliwiły jego rozwój aż do powstania startupu?

Powstał projekt Flexi.pl – platforma internetowa o zasięgu ogólnopolskim, która jest przestrzenią inspiracji dla aktywnych przedstawicieli generacji Flexi. Jest to pokolenie wciąż otwarte na możliwości i ich ciekawe, które może naocznie korzystać ze zmian.

Wcześniej przeprowadziliśmy ankiety i badania fokusowe w kilku grupach, z których jednoznacznie wynikało, że żadna z ankietowanych osób w wieku 50-70 lat nie czuła się seniorem („seniorami to są moi rodzice”). To ludzie otwarci na nowe wyzwania życiowe, prywatne i zawodowe, którzy nie czuli się też silversami. Podkreślali: „przeszliśmy przez epokę kalkulatora, maszyny do pisania, faksu, po komputer, smartfon aż do sztucznej inteligencji, a to tylko przykład ewolucji technicznej, której jesteśmy realnymi uczestnikami”.

Na tej podstawie powstała nazwa Flexi – podkreśla gotowość do zmian, elastyczność, chęć rozwoju, a nie segmentację ze względu na wiek. To określenie wpisało się w potrzeby grup i w 89% miało pozytywny odbiór (tylko kilka procent badanych nie rozumiało znaczenia flexible, a dla 5% odbiór był neutralny).

Tak powstał portal Flexi.pl, który odpowiada na potrzeby dojrzałego pokolenia, mojego pokolenia. Na Flexi.pl znajdują się oferty pracy, propozycje aktywności (wolontariat, wydarzenia kulturalne, działalność Uniwersytetów Trzeciego Wieku), ale też ciekawe treści poradnikowe, lifestylowe i wywiady z nietuzinkowymi osobami. Można też pokazać swoje doświadczenie, publikując profil Specjalisty. Jako Flexi.pl zachęcamy do autoprezentacji oraz mówienia „nie” mitom na temat ludzi dojrzałych.

Flexi.pl to też przestrzeń dla managerów i specjalistów HR. Mogą tutaj dotrzeć do wiedzy na temat trendów w rekrutacji, ale przede wszystkim zatrudnić lojalnego, doświadczonego pracownika. W ten sposób mogą budować w swojej organizacji kulturę różnorodności, dzielenia się wiedzą, a także uniknąć nadmiernej rotacji personelu.

Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższe dwa lata?

„Starzejące się społeczeństwo to jeden z najważniejszych trendów na świecie, to potężna siła nie tylko społeczna, ale i ekonomiczna” — podkreśla Bill Novelli, założyciel Global Social Enterprise Initiative, profesor wykładający praktykę biznesu na McDonough School of Business in Georgetown University. Generacja ta będzie rosła w siłę, a sytuacja geopolityczna oraz recesja gospodarcza będą implikować nowe wyzwania. Rynek pracy czeka wiele zmian, które już widać u progu 2024 roku. Jako Flexi.pl będziemy wspierać dojrzałe pokolenie, dostarczając nowe oferty pracy i zapraszając do grona naszej społeczności firmy i organizacje, które chcą budować otwierającą kulturę pracy i wspierać różnorodność wiekową. Będziemy rozwijać ofertę prezentując nowe aktywności, inspirujące historie ciekawych osobowości, a wszystko po to, by wspierać łamanie stereotypów na temat osób 50+.

Flexi.pl będzie też obecne na wydarzeniach i konferencjach, które podejmując temat zawodowych wyzwań, trendów na rynku zatrudnienia, wymiany międzypokoleniowej, próbują zdefiniować kondycję współczesnego świata i sankcjonują przy tym rolę Pokolenia Flexi w dzisiejszym świecie. Mamy w planie także organizację projektów, dzięki którym aktywna społeczność skupiona wokół portalu w naturalny sposób się powiększy.

Chcemy kontynuować dalszy development IT, przejście do nowych systemów Google, rozszerzenie analityki, wprowadzenie AI, rozwinięcie struktur zespołu, w tym sprzedaży, wzrost trafficu, zwiększenie top of mind.

Na jakie wyzwania cywilizacyjne/społeczne odpowiada rozwiązanie startupu?

Flexi.pl jest przestrzenią, gdzie pokolenie ok. 50-latków może znajdować pracę. Chce też przełamywać stereotypy na temat dojrzałej generacji. Podkreślamy, że w temacie krzywdzących sądów na temat Pokolenia Flexi jest wiele do zrobienia, a przeciwdziałanie ageizmowi to proces, który wymaga wielu działań, przede wszystkim systemowych. Misją portalu jest zmiana społecznego przyzwolenia na marginalizację dojrzałych pracowników.

Społeczeństwo nieuchronnie się starzeje i wg danych Banku Światowego i Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nasz średni wiek życia to dziś 72,5 roku, co stanowi o 20 lat więcej niż w roku 60. XX wieku. Komisja Europejska podaje, że w 2060 roku co trzeci mieszkaniec starego kontynentu będzie miał więcej niż 65 lat. Trend ten nie ominie też Polski. GUS prognozuje, że ludzie po 60. roku życia do 2050 będą stanowić 45% z całej naszej populacji. Potęga tych zmian oraz model aktywności, który promuje coraz większą dbałość o formę i zachowanie dobrej kondycji, nie mogą pozostać niezauważone. I jako Flexi.pl włączamy się w tę dyskusję, a rozwijając ofertę, chcemy na potrzeby Pokolenia Flexi odpowiadać.

Kto jest dla was biznesowym wzorem do naśladowania?

Biznesowym wzorem do naśladowania są dla nas firmy, które osiągnęły sukces dzięki połączeniu innowacyjności, wysokiej jakości usług oraz silnemu zaangażowaniu w potrzeby klientów. Inspirują nas przedsiębiorstwa, które nie boją się wprowadzać nowatorskich rozwiązań i ciągle dążą do doskonalenia swoich produktów oraz procesów. Szczególnie cenimy firmy, które potrafią zrozumieć i odpowiedzieć na zmieniające się oczekiwania rynku, a także te, które stawiają na budowanie długotrwałych relacji z klientami.

Podziwiamy organizacje, które przykładają dużą wagę do zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Wierzymy, że klucz do sukcesu leży w nieustannym rozwoju, otwartości na nowe pomysły i technologię, a także w umiejętności budowania trwałych i wartościowych relacji z naszymi użytkownikami i partnerami biznesowymi. Chcemy, aby Flexi.pl był portalem, który nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby naszych użytkowników, ale także przewiduje i kształtuje przyszłe trendy, stając się liderem w swojej branży, nie tylko w Polsce, ale też w Europie, de facto w całym świecie tzw. cywilizacji dostatku (np. też Japonia). Społeczeństwa się starzeją, a żaden najbogatszy kraj nie wytrzyma biernego utrzymania emerytalnego osób żyjących do dziewięćdziesiątki, które są często w dobrej formie i oczekują możliwości bycia aktywnym i samodzielnym jak najdłużej.

Jakie są oczekiwania wobec udziału w programie InCredibles?

Potrzebujemy wsparcia finansowego dla rozwoju produktu. Chętnie skorzystamy z wiedzy w zakresie digital, zasobów ludzkich, zwłaszcza wsparcia IT do wprowadzania bieżących i kolejnych implementacji rozwojowych, testowych. Jesteśmy otwarci na współpracę z podmiotami działającymi w obszarze data base i AI.