Na pytania kwestionariusza InCredibles odpowiada dr Klaudia Dębiec-Andrzejewska, prezeska i współzałożycielka startupu BHUMI, nagrodzonego za preparaty mikrobiologiczne do odnowy życia gleby podczas VI edycji konkursu „Startuj z Mazowsza”. BHUMI doceniono w kategorii social impact, przeznaczonej dla startupów o pozytywnym oddziaływaniu na środowisko lub społeczeństwo.
Od pomysłu do biznesu – kto i w jakich okolicznościach wpadł na pomysł rozwiązania?
Główną motywacją do założenia spółki była chęć skomercjalizowania innowacyjnych preparatów mikrobiologicznych przeznaczonych do rolnictwa regeneratywnego i przemysłu, które opracowaliśmy w ramach projektów badawczo-rozwojowych na Wydziale Biologii UW. Pierwszy projekt, nad którym pracował zespół jednego z naszych wspólników – dr. Kumara Pranawa – dotyczył wykorzystania pierwiastków znajdujących się w popiołach lotnych. Na bazie tych mikroelementów oraz grzybów i bakterii zespół opracował preparaty stymulujące wzrost roślin, które można stosować w rolnictwie. Celem drugiego projektu, którym ja kierowałam, było stworzenie preparatów do poprawy jakości mikrobiologicznej gleby, wzrostu roślin i skuteczności biologicznego oczyszczania gruntów. Znając wzajemnie prowadzone przez siebie badania oraz ich rezultaty, postanowiliśmy wprowadzić opracowane przez nas rozwiązania na rynek.
Tak we wrześniu 2023 r. powstała spółka BHUMI – spin-off Uniwersytetu Warszawskiego, założony z inicjatywy naukowców, mikrobiologów z Wydziału Biologii UW.
Do nazwania spółki imieniem hinduskiej bogini ziemi, płodności i obfitości zainspirował nas dr Kumar Pranaw, który pochodzi z Indii. Uznaliśmy, że to dobry pomysł, bo nasze biopreparaty przeznaczone są do poprawy jakości biologicznej gleb rolniczych i poprzemysłowych, do wzmacniania i poprawy wzrostu roślin uprawnych oraz domowych, a także do zwiększania efektywności procesów przemysłowych takich, jak kompostowanie czy produkcja biogazu.
Jakie były kolejne kroki, które umożliwiły jego rozwój aż do powstania startupu?
W rozwoju naszego pomysłu, jeszcze przed założeniem spółki, bardzo pomógł nam udział w programie AKCES NCBR, który umożliwił nam opracowanie identyfikacji wizualnej spółki, wstępnej strategii sprzedażowej i marketingowej, a przede wszystkim wyprodukowanie i opakowanie pierwszej partii biopreparatów. Przed wdrożeniem biopreparatów na rynek konieczne było także przeprowadzenie weryfikacji ich działania w testach polowych, a także przejście właściwej ścieżki rejestracyjnej umożliwiającej ich wdrożenie na rynek. Ważne było także dla nas uzyskanie stosownego certyfikatu umożliwiającego stosowanie naszych preparatów w rolnictwie ekologicznym.
Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższe dwa lata?
Naszym celem biznesowym jest systematyczne wdrażanie biopreparatów na rynek rolniczy, hobbystyczny oraz do sektora przemysłowego. Aktualnie współpracujemy z dystrybutorem produktów rolniczych, które oferuje nasze produkty w całej Polsce, oraz dystrybutorem produktów do sektora hobbystycznego. Prowadzimy także usługi badawczo-rozwojowe dla przemysłu wraz z dostarczeniem dedykowanych biopreparatów. W ciągu najbliższych dwóch lat chcielibyśmy zwiększyć rozpoznawalność marki uniwersyteckiej na rynku i dotrzeć do większego grona odbiorców zarówno z sektora rolniczego, jak i hobbystycznego, ale także rozszerzyć zakres usług dla przemysłu.
Na jakie wyzwania cywilizacyjne/społeczne odpowiada rozwiązanie startupu?
Misją BHUMI jest odnowa biologiczna i chemiczna gleb – zarówno rolniczych, jak i poprzemysłowych oraz wdrażanie prośrodowiskowych rozwiązań użytecznych w zrównoważonym rolnictwie. Stosowania naszych preparatów mikrobiologicznych pozwala na zredukowanie syntetycznego nawożenia nawet o 40% oraz łagodzi skutki stosowania toksycznych środków ochrony roślin. Preparaty BHUMI przyczyniają się do promowania wzrostu roślin oraz zwiększania jakości i ilości plonów rolnych przy jednoczesnej trosce o jakość mikrobiologiczną i chemiczną gleby. W przypadku roślin przydomowych nasze biopreparaty dbają o ich właściwy wzrost i kondycję, a także wspierają rozwój pożytecznych mikroorganizmów glebowych. Zastosowanie naszych preparatów w procesach przemysłowych przyspiesza je w znaczący sposób, powodując, że są one mniej uciążliwe dla środowiska i przynoszą firmom korzyści ekonomiczne.
Kto jest dla was biznesowym wzorem do naśladowania?
Poszukujemy własnej drogi i ze względu na specyfikę działania naszego startupu w dużej mierze wzorujemy się na działaniu innych spółek akademickich Uniwersytetu Warszawskiego, które osiągnęły ogromny sukces na rynku, takich jak ExploRNA czy Warsaw Genomics. Marzymy o powtórzeniu ich sukcesu, idąc własną ścieżką.
Jakie macie oczekiwania wobec udziału w programie InCredibles?
Wierzymy, że nasz udział w programie InCredibles pozwoli nam na zwiększenie rozpoznawalności naszej spółki i przyczyni się do dotarcia do szerszego grona odbiorców. Ponadto, razem z InCredibles planujemy weryfikację naszego modelu biznesowego i strategii sprzedaży oraz poszukiwanie sposobów na pozyskiwanie kapitału.