Hyper Poland, finalista programu InCredibles 2019 Sebastiana Kulczyka, w 10 dni zebrał 100% kwoty (452 tys. euro) podczas drugiej rundy finansowania na brytyjskiej platformie inwestycyjnej Seedrs. Kampania wciąż trwa – nadwyżka będzie przeznaczona na kolejne prace badawczo-rozwojowe.
Pod koniec lutego Hyper Poland, firma założona m.in. przez absolwentów Politechniki Warszawskiej, wystartowała z drugą rundą finansowania na brytyjskiej platformie inwestycyjnej Seedrs. Jej celem było zebranie 452 tysięcy euro na dalsze testy oraz rozwój kolei najnowszej generacji, opartej o lewitację magnetyczną i silnik liniowy, poruszającej się na istniejących torach kolejowych z prędkością do 415 km/h. Po 10 dniach trwania kampanii udało się zebrać 100% środków (452 tys. euro). Największe grupy inwestorów w tej rundzie stanowią obywatele Wielkiej Brytanii i Polski – to także z tych krajów wpłynęło na konto Hyper Poland najwięcej pieniędzy.
Warto dodać, że przy poprzedniej rundzie finansowania (której celem było pozyskanie 334 tys. euro) polska firma potrzebowała 7 dni, aby zebrać dwukrotnie mniejszą kwotę (200 tys. euro).
– Czas, w którym udało nam się zebrać kolejne środki, pokazuje, jak bardzo wyczekiwany przez inwestorów indywidualnych jest nasz pełnoskalowy tor testowy, na którym w 2021 roku zostaną przeprowadzone testy systemu magrail – dodaje Przemysław Pączek, prezes i współzałożyciel Hyper Poland.
Kampania Hyper Poland na Seedrs cały czas trwa. Nadwyżka środków zostanie przeznaczona na szybsze uruchomienie kolejnych prac badawczo-rozwojowych, w szczególności związanych z rozwojem autorskiego mechanizmu pudła wychylnego, umożliwiającego jazdę na łukach nawet o 76% szybciej niż obecnie. W międzyczasie Hyper Poland przygotowuje się do budowy pełnowymiarowego toru systemu magrail. Pierwsze prace w tym zakresie ruszą w drugiej połowie 2020 roku.
Głównym celem Hyper Poland jest przywrócenie przewagi konkurencyjnej istniejącym liniom kolejowym poprzez modernizację i dostosowanie obecnej infrastruktury do standardu kolei dużych prędkości. Efektem tego będzie zwiększenie wykorzystania kolei w stosunku do obecnie dominującego transportu drogowego i lotniczego.
Unikatowa technologia opracowana przez Hyper Poland, której elementy zostały zgłoszone do opatentowania, opiera się na technologii pasywnej lewitacji magnetycznej – magrail. Innowacyjne elementy instalowane na istniejących torach tradycyjnej kolei pozwolą pojazdom kolei magnetycznej na poruszanie się z prędkością sięgającą 300 km/h, a tam, gdzie powstały już tory kolei dużych prędkości – 415 km/h.
To hybrydowe rozwiązanie pozwala na funkcjonowanie zarówno systemu magrail, jak i konwencjonalnych pociągów na tych samych liniach. W przyszłości da natomiast możliwość rozbudowy o próżniowe tunele, które zwiększą osiągane prędkości do 600 km/h (na torach konwencjonalnych) i do 1000 km/h w miejscach dostosowanych do podróży koleją dużych prędkości.
Trzecią i ostatnią fazą rozwoju jest budowa całkowicie nowej infrastruktury hyperloop, dzięki której pojazdy będą mogły przemieszczać się z prędkością 1200 km/h.
Wysiłki polskiej firmy były wielokrotnie doceniane przez liderów branży. Brytyjski serwis Railway Technology wskazał Hyper Poland jako firmę, która zmieni kolej w 2020 roku. Lufthansa Innovation Hub wybrał Hyper Poland jako jeden ze 150 najważniejszych start-upów związanych z transportem w 2019 roku – obok takich projektów jak BlaBlaCar czy Baidu. W 2019 roku firma Hyper Poland otrzymała grant w wysokości 16,5 mln zł przyznany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zobacz kampanię Hyper Poland prowadzoną na platformie Seedrs.