Podczas gali konkursu Orzeł Innowacji Startup, organizowanego przez „Rzeczpospolitą” we współpracy z Sebastianem Kulczykiem, wyłoniono pierwszego uczestnika przyszłorocznej, czwartej już edycji programu InCredibles.
Startup Skriware tworzy ekosystem edukacyjny dla szkół, w którego w skład wchodzą aplikacje, platformy online, drukarki 3D i inne elementy. A wszystko po to, aby rozwijać w uczniach umiejętności informatyczne, zapoznawać z technologiami i pobudzać kreatywność. Spółka zwyciężyła w kategorii „Startup z potencjałem Polska-Świat” w konkursie „Orzeł Innowacji Startup” oraz otrzymała nagrodę specjalną w postaci zaproszenia do udziału w przyszłorocznej edycji programu InCredibles 2020.
Podczas gali, która odbyła się w 3 grudnia 2019 r. Warszawie, nagrodzono kilkanaście spółek w siedmiu kategoriach. Szczególnie cieszy nas fakt, że wśród nich znaleźli się również tegoroczni uczestnicy programu InCredibles:
- Hyper Poland wyróżniony w kategorii „Najlepsze rozwiązanie technologiczne – projekt”,
- ProperGate nagrodzony w kategorii „Rozwiązanie dla dobra wspólnego – projekt”,
- QNA Technology nagrodzony w części konkursu dla dojrzałych biznesów „Orzeł Innowacji” w kategorii „Proces produkcyjny”.
Doceniono też spółkę Booksy (jej inwestorem jest fundusz vc Sebastiana Kulczyka Manta Ray), która otrzymała nagrodę za zasługi dla polskiego środowiska startupowego.
Nagrody i wyróżnienia przyznano w siedmiu kategoriach: startup z potencjałem Polska–świat, startup z potencjałem Polska–świat – projekt, najlepsze rozwiązanie technologiczne, najlepsze rozwiązanie technologiczne – projekt, najlepsze rozwiązanie nietechnologiczne – projekt, rozwiązanie dla dobra wspólnego, rozwiązanie dla dobra wspólnego – projekt.
Gala „Orzeł Innowacji Startup” zgromadziła wielu przedstawicieli biznesu oraz instytucji zajmujących się promowaniem i wspieraniem innowacji. Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments oraz członek kapituły konkursu, mówił podczas krótkiego wywiadu, że dziś uciera się pogląd, iż startupowcom jest trochę łatwiej niż zwykłym przedsiębiorcom, bo z większym przymrużeniem oka patrzy się na ich postępy lub ich brak. Tymczasem powinni oni prowadzić swój biznes tak jak każdy inny, z pełną odpowiedzialnością. – W wielu przypadkach działalność sprowadza się do wizji, do bardzo błyskotliwego pomysłu, ale jest brak zdecydowania, jak rozwijać swoją technologię, brakuje rozeznania, jaki do niej dobrać model biznesowy, jak go sfinansować i wreszcie jak go skomercjalizować. Tych rzeczy nie można się nauczyć w kilka miesięcy. Wymagają one pewnej dojrzałości i bardzo twardych kompetencji – wskazał Jarosław Sroka. – I dobrze się dzieje, że na rynku jest bardzo dużo inicjatyw mentorskich i akceleracyjnych, gdzie pojawiają się ludzie z bardzo konkretną wiedzą, pomocną dla tego typu przedsiębiorców, a także z pieniędzmi i wymaganiami – zaznaczył.
Do kapituły w konkursie zostali zaproszeni również: Edyta Demby-Siwek, Eliza Kruczkowska, Patrycja Panasiuk, dyrektor Biura Innowacji PKN Orlen, Marcin Sowa, naczelnik Wydziału Rady Innowacyjności w Departamencie Innowacji Ministerstwa Rozwoju, Marcin Szczeciński, kierownik ds. inwestycji kapitałowych Adamed Technology, Paweł Zaczyński, Dariusz Żuk, prezes Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości i twórca m.in. Business Linku, Filip Grzegorczyk, prezes Grupy Tauron, oraz Marcin Piasecki, redaktor i publicysta „Rzeczpospolitej”, który także prowadził galę.
Program InCredibles Sebastiana Kulczyka był partnerem strategicznym konkursu „Orzeł Innowacji Startup”.