Adam Kądziela (CEO Nanosci) w drugim odcinku cyklu „Kwestionariusz InCredibles” odpowiada na pytania o genezę i ambicje swojego biznesu oraz o to, czego spodziewa się po udziale w programie mentoringowym Sebastiana Kulczyka.
Spółka Nanosci, która została finalistą VII edycji InCredibles, trafiła do programu mentoringowego Sebastiana Kulczyka jako jeden ze zwycięzców konkursu Impact Arena powered by InCredibles & Puls Biznesu.
Nanosci rozwija technologię oczyszczania powietrza i ograniczania przepływu chorób, która jest znacznie bardziej wydajna energetycznie, bezpieczniejsza i trwalsza od dotychczas używanych rozwiązań.
Kwestionariusz InCredibles
Od pomysłu do biznesu – kto i w jakich okolicznościach wpadł na pomysł rozwiązania?
Technologia Nanosci została opracowana na bazie 20 lat doświadczeń naszej co-founderki – prof. dr hab. inż. Adriany Zaleskiej-Medynskiej. Zespół naukowy, który prowadziła na Uniwersytecie Gdańskim miał jedne z najlepszych wyników, jeśli chodzi o kwestię oczyszczania powietrza. Firmę założyliśmy w czasie pandemii COVID-19, a naszym celem była pomoc w powstrzymaniu rozprzestrzeniania się wirusa.
Jakie były kolejne kroki, które umożliwiły jego rozwój aż do powstania startupu?
Rozpoczęliśmy od pilotażu w firmie Solaris Bus and Coach, gdzie zbudowaliśmy urządzenie, oczyszczające powietrze w przedziale kierowcy autobusu. Kolejnym krokiem było pozyskanie finansowania na dalszy rozwój firmy, co udało się jesienią 2020 roku.
Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższe dwa lata?
Nanosci będzie się dynamicznie rozwijać, zwiększając produkcję materiałów fotokatalitycznych do oczyszczania powietrza. Będziemy także opracowywać nowe, jeszcze bardziej wydajne materiały do oczyszczania i dezynfekcji powietrza. Planujemy także prace badawcze nad wykorzystaniem naszej wiedzy do stworzenia technologii oczyszczania wody i produkcji zielonego wodoru.
Na jakie wyzwania cywilizacyjne/społeczne odpowiada rozwiązanie startupu?
Zanieczyszczenie powietrza to ogromny problem ludzkości. Odpowiada za skrócenie długości życia człowieka przeciętnie o 2 lata. Tylko w Polsce choroby przenoszone w powietrzu są odpowiedzialne za 35 milionów dni chorobowych pracowników oraz dodatkowe 8,3 mln dni chorobowych, które rodzice biorą na swoje chorujące dzieci. Mówimy więc o bezpośrednim wpływie na efektywność pracy i kształcenia oraz na równouprawnienie kobiet i mężczyzn, gdyż to kobiety najczęściej zostają z chorymi dziećmi w domu.
Kto jest dla was biznesowym wzorem do naśladowania?
Patrząc w przyszłość czasem mówimy, że będziemy dla materiałów fotokatalitycznych takim liderem, jak DuPont, który jako pierwszy opracował polimery, takie jak nylon, teflon, kevlar i wiele innych. Z drugiej strony skupiamy się na tym, żeby być firmą pozytywnego wpływu. Opracowujemy wyłącznie zielone technologie, które mają neutralny wpływ na środowisko. Wierzymy, że dzięki fotokatalizie, nad którą pracujemy, jesteśmy w stanie pomóc rozwiązać podstawowe problemy ludzkości, czyli oczyszczać powietrze i wodę, a także wykorzystując energię słoneczną umożliwić produkcję wodoru. To są bardzo ambitne cele, ale podobnie ambitne cele ma Elon Musk i udaje mu się je realizować.
Jakie macie oczekiwania wobec udziału w programie InCredibles?
Nasza technologia znajduje zastosowanie w bardzo wielu branżach. W programie InCredibles będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób wybrać właściwe zastosowania i znaleźć odbiorców na nasze nanomateriały, tak, aby jak najlepiej wyskalować firmę.