Hyper Poland, jeden z tegorocznych uczestników programu InCredibles, od 4 lat pracuje nad własną technologią inspirowaną hyperloopem. I ma szansę zrewolucjonizować rynek transportu na świecie.
Dzięki tej technologii pociąg magnetyczny poruszając się w tunelu próżniowym ma docelowo osiągać prędkość 1200 km/h. Hyper Poland planuje trzyetapowy proces jej wdrożenia. Pierwszym etapem ma być magrail, czyli kolej magnetyczna osiągająca prędkość 300 km/h i poruszająca się po zintegrowanym torowisku składającym się z nawierzchni magnetycznej, zbudowanej w obrębie istniejących już torów przeznaczonych dla kolei konwencjonalnych. Dzięki specjalnym nakładkom na torach pociągi konwencjonalne nadal będą mogły korzystać z tej infrastruktury, a magrail będzie mógł skorzystać z lewitacji magnetycznej. Druga faza zakłada już dodanie tuneli próżniowych, w których hyperrail ma osiągać prędkość ok. 600 km/h. Ostatni etap to hyperloop, czyli pojazd poruszający się po nowej infrastrukturze z prędkością 1200 km/h.
Z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty
W założeniu pociągi, czy też kapsuły będą miały w wersji pasażerskiej ok. 50 miejsc siedzących. Podróżni będą się w nich czuli, jakby podróżowali wąskokadłubowymi samolotami. Przeciążenia nie będą na tyle duże, by pasażerowie odczuwali jakikolwiek dyskomfort. Będzie za to niezwykle krótka podróż. Z Gdańska do Krakowa będzie można się dostać w 35 minut, a z Warszawy do Wrocławia – w 23 minuty.
Powstała w I etapie kolej magrail przeznaczona będzie w pierwszej kolejności do transportu towarów. Pierwsze tego typu pilotażowe rozwiązania planowane są na przełomie 2022 i 2023 roku. To w tym etapie zespół będzie stopniowo zwiększać prędkość magnetycznej kolei tak, by na kolejnym etapie móc wprowadzić przetestowany i bezpieczny transport pasażerski w tunelach próżniowych.
Wyścig o technologię hyperloop, która na pierwszy rzut oka wygląda jak z powieści science fiction, trwa od lat na całym świecie. Jednak Hyper Poland jako jedyna firma na świecie zakłada stopniowe wprowadzanie tych rozwiązań, ma więc nadzieję na szybką realizację. Takie etapowe wdrożenie technologii ma być także kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle, w którym zakładano budowę od zera infrastruktury próżniowej. Jeszcze w tym roku firma planuje zademonstrować technologię w skali 1:5. Z kolei w Żmigrodzie (k. Wrocławia) na terenie Instytutu Kolejnictwa ma powstać tor testowy o długości nieco ponad 500 m, na którym pełnoskalowy prototyp pojazdu typu magrail ma rozpędzać się do 300 km/godz.
Na fot. Wizualizacja dworca
Dofinansowany hyperloop
Rozwój prac będzie możliwy dzięki pozyskanym w ostatnim czasie środkom. Hyper Poland otrzymał ostatnio dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które przeznaczyło 16,5 mln zł na dalsze prace badawczo-rozwojowe nad napędem i zawieszeniem do wszystkich etapów rozwoju technologii hyperloop. Wcześniej ponad 330 tys. euro udało się zebrać Hyper Poland w ramach kampanii crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs. 120 tys. dolarów amerykańskich w formie 2-letniej licencji na korzystanie ze środowiska programistycznego Microsoft Azure przekazał Microsoft, a Transfer Multisort Elektronik stał się partnerem strategicznym tego projektu. Polski zespół zakwalifikował się również do MassChallenge Switzerland. Udział w tym międzynarodowym 4-miesięcznym programie akceleracyjnym ma przynieść nie tylko nowe kontakty oraz know-how. Hyper Poland walczy także o główną nagrodę – 1 mln franków szwajcarskich.
Teraz Hyper Poland został też jednym z pierwszych uczestników tegorocznej edycji programu InCredibles zainicjowanego przez Sebastiana Kulczyka. Udział w InCredibles zapewni startupowi szyte na miarę wsparcie mentoringowe.
Kto stoi za Hyper Poland?
To grupa inżynierów związanych z Politechniką Warszawską, która w latach 2016-2017 była już kilkakrotnie nagradzana w międzynarodowych konkursach na pojazdy hyperloop, organizowanych w Los Angeles i Dubaju. Od 4 lat zespół Hyper Poland rozwija własny projekt technologii inspirowanej hyperloopem.
Na fot.: Przemysław Pączek, Katarzyna Foljanty, Paweł Radziszewski, Łukasz Mielczarek
Na czele zespołu stoi Przemysław Pączek, który jest CEO Hyper Poland. Ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w finansach i sprzedaży, które zdobywał w bankowości prywatnej, zarządzaniu strukturami funduszy zamkniętych, pośrednictwie nieruchomości, sektorze land development oraz doradztwie dla deweloperów. Główny zespół zarządzający projektem tworzą założyciele firmy – inżynierowie związani z Politechniką Warszawską. Dyrektorem ds. technologii jest Paweł Radziszewski, były kierownik zespołu studenckiego Hyper Poland University Team, który dwukrotnie doszedł do finału SpaceX Hyperloop PodCompetition, organizowanego przez firmę należącą do Elona Muska. Dyrektorem ds. architektury i urbanistyki jest Katarzyna Foljanty. Doświadczenie zdobywała w biurach projektowych w Warszawie i Berlinie. Łukasz Mielczarek, dyrektor ds. rozwoju infrastruktury, miał swój udział w zdobyciu przez zespół projektowy Hyper Poland Innovation Award podczas konkursu Build Earth Live w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Poszczególne technologie rozwijane są z pomocą należących do zespołu kilkunastu naukowców.
***
InCredibles – wszechstronny, szyty na miarę program akceleracyjno-mentoringowy zainicjowany przez Sebastiana Kulczyka w 2017 roku, wspierający młode polskie firmy z obszaru nowych technologii.
Tegoroczna edycja uznanego już przez środowisko startupowe programu Sebastiana Kulczyka ma inną niż do tej pory formułę. Nowością jest zaproszenie do współpracy organizatorów najważniejszych startupowych konkursów w Polsce: Start-up Challenge, Business Insider Trends Festival oraz Global Impact Challenge. Zwycięzcy tych konkursów otrzymają szansę skorzystania z szytego na miarę wsparcia mentoringowego. Wezmą udział w warsztatach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb, międzynarodowych konferencjach poświęconych startupom, a także w spotkaniach z potencjalnymi partnerami biznesowymi, inwestorami i mentorami m.in. w Google for Startups Campus w Londynie. Wielki finał trzeciej edycji InCredibles odbędzie się w listopadzie tego roku na jednym z najważniejszych na świecie wydarzeń skierowanych do startupów – konferencji SLUSH w Helsinkach.