Tygodnik POLITYKA po raz 29. przyznał swoje doroczne nagrody kulturalne Paszporty POLITYKI. Sebastian Kulczyk był partnerem głównym wydarzenia oraz partnerem nagrody specjalnej Kultura zdalna. Poznajcie wszystkich nagrodzonych.
„Rok kazał artystom podejmować ryzyko częściej niż dotąd, na każdym kroku, wymagał pewnego aktu wiary w działanie sztuki. Po raz kolejny doceniliśmy to, honorując finansowo wszystkich nominowanych oraz przyznając drugi raz z rzędu (dzięki wsparciu Sebastiana Kulczyka) nagrodę za przedsięwzięcia realizowane zdalnie” – pisze Bartek Chaciński w „Polityce”. „Niepewność sytuacji artystów przełożyła się na sztukę próbującą coś zmienić. I tak Dominik Strycharski zmienia mniemanie o pozycji muzyki i dźwięku w polskim teatrze. Aleksandra Terpińska – styl, w jakim się ekranizuje prozę Doroty Masłowskiej. Łukasz Barys – naszą wizję Pabianic. Teoniki Rożynek – sposób, w jaki spoglądamy na błąd i granice między muzyką poważną a rozrywkową, Ralph Kaminski – to, jak patrzymy na stary repertuar Kory. Tomasz Ostafin przesuwa granicę między tym, co fizyczne, a tym, co wirtualne. Niekryjący ambicji związanych z aktywizmem społecznym Jana Shostak i Mikołaj Sobczak poszerzają dziedzinę sztuk wizualnych, chcąc najwyraźniej w ogóle zmienić nasze spojrzenie na otaczający nas świat”.
Nagroda specjalna Kultura zdalna, której partnerem jest Sebastian Kulczyk, trafiła do pomysłodawców i organizatorów Unsound Festivalu w Krakowie, Małgorzaty Płysy i Mata Schulza za kreatywne podejście do trudnych warunków i połączenie dobrze zaplanowanej edycji online z odbywającą się już fizycznie kolejną odsłoną imprezy. A także za przeniesienie do przestrzeni wirtualnej i utrzymanie międzynarodowej społeczności związanej z tym organizowanym od lat krakowskim festiwalem muzycznym.
Małgorzata Płysa i Mat Schulz to Polka i Australijczyk, którzy prowadzą od kilkunastu lat niezależną imprezę poświęconą różnym aspektom muzyki współczesnej, trafiając z nią do publiczności na całym świecie – także dzięki krakowskiej lokalizacji, choć świetnie przyjmowane edycje wyjazdowe organizowali w Nowym Jorku, Londynie i Adelajdzie. Do pandemicznej edycji jesienią ubiegłego roku przygotowywali się kilka miesięcy, niezależnie i bez dużych środków, od razu decydując na wariant zdalny (Mat Schulz opowiadał o tym w tekście dla prestiżowego magazynu „The Wire”). Wykorzystali nowe technologie. Odbyły się koncerty łączące ze sobą większe składy muzyków (choćby występ Huberta Zemlera z Miłoszem Pękalą, laureatem Paszportu POLITYKI, oraz Grzegorzem Tarwidem), a także wspólna improwizacja online „Weavings” muzyków z kilku różnych krajów realizowana pod kierunkiem Amerykanina Nicolasa Jaara. Część wydarzeń miała oprawę przypominającą gry wideo, co nawiązywało do tradycji coraz popularniejszych koncertów-doświadczeń znanej choćby w masowej wersji z „Fortnite’a”. Dyskusje poświęcono m.in. sytuacji artystów w pandemii oraz problemom mniejszości LGBTQ+, do której należy wiele gwiazd imprezy. Spotkania z artystami zmieniły konwencję – Chris Watson, twórca nagrań terenowych i słynny realizator dźwięku pracujący dla Davida Attenborough w BBC, zaprosił publiczność do własnego domu. Rozmowy i spotkania zakulisowe grupa Unsound udostępniła na serwerze w serwisie Discord. A cała edycja, zatytułowana Intermission (Przerwa), nie ograniczyła się do tego: doświadczenia z rozmów i spotkań zaowocowały opublikowaną w marcu 2021 r. książką anglojęzycznych esejów oraz dołączoną do niej płytą z repertuarem nagrań zamówionych przez organizatorów. Unsound pokazał, jak w pełen inwencji sposób połączyć online z offlinem, a część przedsięwzięć festiwalowych znalazło swój finał na zeszłorocznej październikowej edycji imprezy, przebiegającej już pod hasłem „głębokiej autentyczności” (Deep Authentic). Festiwalowi udało się w ten sposób utrzymać międzynarodową społeczność skupioną wokół wydarzenia.
Paszporty POLITYKI 2021 – poznaj wszystkich nagrodzonych:
Film: Aleksandra Terpińska
Teatr: Dominik Strycharski
Literatura: Łukasz Barys
Sztuki wizualne: ex aequo Jana Shostak i Mikołaj Sobczak
Muzyka poważna: Teoniki Rożynek
Muzyka popularna: Ralph Kaminski
Kultura cyfrowa: Tomasz Konrad Ostafin
Kultura zdalna: Unsound Festival
Kreator kultury: Katarzyna Nosowska